İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu

İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin 2015 yılı Ağustos ayında çalışmalarını başlattığı İzmir Ulaşım Ana Planı tamamlandı. Uluslararası düzeyde uzmanlığa sahip 10 akademik danışmanın kontrolünde geniş bir teknik ekip ile gerçekleştirilen planla, İzmir’in 2030 yılına kadar izleyeceği yol haritası belirlendi.

Final senaryosu İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu’nun da katıldığı toplantıyla kamuoyuna açıklanan plana göre, önümüzdeki 15 yılda kentin raylı sistem ağının 465 km’ye çıkarılması öngörülüyor. Aynı süreçte 27 noktada da yeni transfer merkezi kurulacak, 6 yeni iskele ile birlikte deniz ulaşımında 11 yeni hat planlanacak.

İzmir’i 2030 yılına hazırlamak ve yaklaşık 6 milyon kişinin yaşayacağı bir şehrin ulaşım ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla oluşturulan İzmir Ulaşım Ana Planı çalışmaları tamamlandı. Plan kapsamında yer verilen İzmir’in geleceğini şekillendirecek önemli yatırımların da yer aldığı kararlar kamuoyuyla paylaşıldı. Bugüne dek hayata geçirilenler arasında en katılımcı nitelikteki plan olma niteliğini taşıyan İzmir Ana Ulaşım Planı’nın final senaryosu Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu’nun da katıldığı toplantıda tüm detaylarıyla açıklandı.

Yolun yarısından fazlasını kat ettik

Başkan Kocaoğlu, planın temel hedeflerinden birinin artan otomobil sahipliğine karşı gerekli önlemleri almak olduğunu belirterek, “İzmir Büyükşehir Belediyesi aklı ve bilimi rehber alarak kenti yönetme iradesini sürdürmektedir. Bu ulaşım ana planı da böyle bir çalışma sonunda gerçekleştirilmiştir. 2009 Planı’nda öngörüldüğü gibi 11 km olan raylı sistem ağını şu anda 165 km olarak çalıştırmaktayız. 1 ay sonra Konak Tramvayı’nın da devreye girmesiyle 180 km olacaktır. Yeni stratejik planda öngörülen 320 km raylı sistem ağının şu anda beşte üçü rahatlıkla geçilmiştir. Yani İzmir Büyükşehir Belediyesi yolun yarısından fazlasını kat etmiştir.” dedi.

Bakanlık yapmazsa biz yaparız

Başkan Aziz Kocaoğlu, bazı büyük kentlerin aksine İzmir’deki tüm raylı sistem yatırımlarının yerel yönetim imkanlarıyla yapıldığını belirterek, “Geçtiğimiz yıllarda Ulaştırma Bakanlığı, belli kentlerimizin raylı sistem yatırımlarını üstlendi. Bizden de böyle bir talep söz konusu oldu. Yapılan talep doğrultusunda biz iki projeye ağırlık vererek Halkapınar-İzotaş ve Buca metro hattını önermiştik. 7-8 senedir Halkapınar-İzotaş hattını yapacaklarını söylüyorlar. Gitti geldi, hızlı trenin içine girdi, dışına çıktı. Nasıl olacak henüz bir bilgi yok. Gerekiyorsa 4,5 km’lik bu hattı kendi olanaklarımızla seve seve gerçekleştiririz. Raylı sistemi bir yandan Katip Çelebi Üniversitesi, bir taraftan Dokuz Eylül Üniversitesi Narlıdere kampusüne, bir yandan da Tınaztepe Kampüsü’ne bağlıyoruz. Havaalanını İzban’la bağladık. Kala kala bir İzotaş kaldı. Zaten projesini de yapmıştık, bakanlığa devrettik. Gerekirse bunu da yapacak gücümüz var.” diye konuştu.

Katılımcı süreç

İzmir Ana Ulaşım Planı’nın hazırlık süreci hem ulusal hem de uluslararası standartlara uygun yöntemler ile sürdürüldü. Çok kapsamlı bir ulaşım araştırması yapılarak bugüne kadar oluşmamış nitelikte bir veri tabanı elde edildi. Çalışmanın her aşamasında ilgili kurum ve kuruluşların dışında sivil toplum temsilcileri, meslek odaları gibi paydaşların katılımı sağlandı. Tespit edilen sorunlar üzerinden hem mevcut imar planları hem de mevcut 2009 Ulaşım Ana Planı kararları yeniden değerlendirildi. Ayrıca ulusal ölçekli diğer kurum yatırımları da dikkate alınarak yeni senaryolar ve öneriler geliştirildi. Bu öneriler 10 farklı çalıştay ile değerlendirildi, 16 farklı senaryo geliştirildi. Bu senaryolar 4 temel senaryoya indirgenerek sonuçları da sivil toplum kuruluşları ile ve diğer paydaşlara sunuldu. Alternatifler arasından seçimler yapılarak plan oluşturuldu.

40 bini aşkın hanede yaklaşık 100 bin kişiyle, ayrıca 6 bin sürücü, yolcu ve yayayla anket yapıldı. 135 kesit ve 114 kavşak noktasında trafik sayımları, 6 güzergahta özel araç hız etüdü, 15 güzergahta minibüs hız etüdü gerçekleştirildi. Çalışmada 327 kişilik araştırma ekibi, 20 idari personel ve Büyükşehir Belediyesi’nin ulaşım ile ilgili birimleri görev yaptı. İzmir Ulaşım Ana Planı kapsamında 200 kurum ve kuruluş ile 4 paydaş toplantısı düzenlendi.

Bir Cevap Yazın