Ana SayfaGündem"Eskişehir Türkiye Cumhuriyeti’nin lokomotifi oldu"

“Eskişehir Türkiye Cumhuriyeti’nin lokomotifi oldu”

‘Atatürk ile Bir Gün Galerisi’nde tarih söyleşilerinin konuğu olan Cezmi Karasu, “Eskişehir Türkiye Cumhuriyeti’nin lokomotifi oldu” dedi. 

ESKİŞEHİR – Odunpazarı Belediyesi’nin düzenlediği Yeşil Efendi Konağı Atatürk ile Bir Gün Galerisi’nde ‘Tarih Söyleşileri’ devam ediyor. Memleket Sevdalıları Derneği işbirliği ile gerçekleştirilen ‘Tarih Söyleşileri’nde tarihçi Cezmi Karasu, Eskişehir’in Kurtuluş Savaşı’ndan II. Dünya Savaşı’na kadar süren durumunu dinleyenlere anlattı. Yeşil Efendi Konağı’nda gerçekleşen söyleşi de Karasu, Eskişehir’in bir Cumhuriyet kenti olduğunu vurguladı. Atatürk’ün İstanbul’dan sonra en çok Eskişehir’i ziyaret ettiğini belirten Karasu, Atatürk’ün Eskişehir’i 23 kez ziyaret ettiğini söyledi.

Türkiye Cumhuriyeti’nin lokomotifi olarak önemli rol üstlendi

Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk kurulduğu dönemdeki genel manzarayı anlatan Karasu, Cumhuriyet’in durumu belirlemek için İzmir İktisat kongresini topladığını söyledi. Bu sayede ülkedeki sanayi envanterinin çıkarıldığını ifade eden Karasu, bu tesisler arasında en önemli sanayi tesislerinin arasında bugün de faaliyetlerini Tülomsaş adıyla sürdüren Cer Atölyesi’nin olduğunu belirtti. Bu sebepten dolayı Eskişehir’in genç Cumhuriyet’te çok önemli bir rol oynadığını anlattı.

1920’lerde nüfus ihtiyacının olduğunu söyleyen Karasu, bu sebepten Türkiye Cumhuriyeti’nin bir zamanlar Osmanlı toprağı olan ama o tarihlerde başka ülkelerin sınırları içerisinde yer alan Türk topluluklarına kapısını açarak davet ettiğini ifade etti. Bu şekilde Türk çağdaşlaşmasının altında dışarıdan gelen Türk topluluklarının büyük katkısı olduğunu söyledi.

“Türkiye’nin ilk şehir haritası Eskişehir’de çıkarıldı”

Eskişehir’in bu noktada ağır sanayisi sayılabilecek Cer Atölyesi’ne sahip olduğunu anımsatan Karasu, Eskişehir’in bu Cer Atölyesi sayesinde ilginç ilklere imza attığını vurguladı. Karasu, “Türkiye’nin ilk şehir haritası yine Eskişehir’de çıkarıldı. Bu noktada çok önemlidir. Çünkü dışarıdan gelen göçlerin nereye yerleştirileceği konusu öne çıktı ve bu yönde çalışmalar yapıldı. Ayrıca ülkenin demiryollarının en çok ihtiyaç duyduğu bu zor günleri misyonuna yaraşır biçimde atlatabilmek için Cer Atölyesinde bir seferberlik başlatıldı. Önce askere alınan işçilerin yerine altı aylık kurslarla yeni işçiler eğitildi” dedi.

“Kaynak Evi dünya standartlarında kaynakçı yetiştirdi”

Karasu, Cer Atölyesi bünyesindeki yetişmiş insan gücü eğitimini sürekli kılabilmek için gündüzlü ve yatılı Çırak Sanat Okulları açıldığına değindi. Karasu, “Atölyede kalan bir avuç uzman işçi bir yandan demir yollarına ve orduya eksiksiz bir destek sağlarken, bir yandan yeni işçi ve çıraklara öğretmenlik yaptı. Diğer yandan da henüz hiçbir sanayinin olmadığı ülkemizde seferberliğin zor koşullarının doğurduğu güçlükleri aşabilmek için yeni projeler peşinde koşuldu. Bu insanüstü özverinin sonucunda daha önce yapılmayan birçok makine parçalarının hatta takımların imalatı gerçekleştirildi. Yine bu dönemde, Cer Atölyesi bünyesinde kurulan Kaynak Evi aynı zamanda Türkiye’de dünya standartlarında kaynakçı yetiştiren bir merkez oldu“ şeklinde konuştu.

Galerilerde söyleşiler düzenlenmeye devam edecek

Odunpazarı Belediyesi, Tarihi Bölge’de bulunan galerilerde söyleşiler düzenlemeye devam edecek. Ataol Behramoğlu Kitaplığı’nda şiir ve edebiyat; Tayfun Talipoğlu Daktilo Galerisi’nde gazetecilik; Atatürk ile Bir Gün Galerisi’nde tarih üzerine söyleşiler gerçekleştirilecek. Yetkililer, Atatürk ile Bir Gün Galerisi’nde düzenlenen Tarih Söyleşileri’nin farklı konuklar ile Atatürk, milli mücadele, kuruluş, kurtuluş ve Eskişehir üzerinden genişleyerek süreceği bilgisini veriyor.

türkiye cumhuriyetinin lokomotifi 2

BENZER HABERLER

Yanıtla

Lütfen yorumunuzu yazınız
Adınızı giriniz

En popüler Haberler

Son Yorumlar

Abdullah ŞENER Açık Kent yazıncısı olmak
Abdullah sahlebci Açık Origami ile kağıttan mucizeler
Araç çubuğuna atla