• ABONE OL
  • Hakkımızda
  • Künye
  • Gizlilik Politikası
  • İletişim
Özelkalem
YEREL YÖNETİM ÖDÜLLERİ
  • Ana Sayfa
  • Dergi
    • Özelkalem Arşiv
  • Söyleşi
  • Kentsel Dönüşüm
  • Ulaşım
  • GÜNCEL YAŞAM
    • Çevre
    • Kültür Sanat
    • Spor
  • Akıllı Kentler
  • Dünyadan
No Result
Tüm Sonucu Görüntüle
  • Ana Sayfa
  • Dergi
    • Özelkalem Arşiv
  • Söyleşi
  • Kentsel Dönüşüm
  • Ulaşım
  • GÜNCEL YAŞAM
    • Çevre
    • Kültür Sanat
    • Spor
  • Akıllı Kentler
  • Dünyadan
No Result
Tüm Sonucu Görüntüle
Özelkalem
No Result
Tüm Sonucu Görüntüle
Anasayfa Ulaşım

Nostaljik tramvay yeniden İstiklal Caddesi’nde

22 Mart 2019
Kategori: Ulaşım
0
Nostaljik tramvay yeniden İstiklal Caddesi’nde
0
PAYLAŞIM
44
GÖRÜNTÜLENME
Share on FacebookShare on Twitter

Beyoğlu İstiklal Caddesi’nde altyapı çalışmaları nedeniyle seferleri geçici olarak durdurulan Nostaljik tramvay, 1 yıl aradan sonra yeniden raylara indirildi.

Beyoğlu Belediye Başkanı Misbah Demircan ve İstanbul Valisi Vasip Şahin

Beyoğlu İstiklal Caddesi’nde 13 Ocak’ta başlayan altyapı çalışmaları nedeniyle seferleri geçici olarak durdurulan Nostaljik tramvay, 1 yıl aradan sonra yeniden raylara indirildi. Tünel girişinde bulunan ve açılışa özel olarak süslenen, önlerine ve arkalarına “İstanbul’un aşkıdır tramvay” yazılan nostaljik tramvaylar ile fotoğraf çektirmek isteyenler sıraya girdi. Tramvaylar, yaklaşık 1 yıllık aranın ardından dün Taksim Meydanı’na getirildi ve üstleri brandalarla örtüldü. Deneme seferleri tamamlanan tramvayların, yeni yılın ilk haftası boyunca ücretsiz yolcu taşıyacakları belirtildi.

Nostaljik Tramvayın tarihçesi

İETT’nin sitesinde yer alan bilgilere göre, nostaljik tramvayın tarihçesi şöyle:

Şehir içi toplu taşımanın en önemli unsurları arasında yer alan tramvaylar, 1852’de Amerika’da (Broadway), 1855’de Fransa’da (Paris) ve giderek diğer Avrupa şehirlerinde de kullanılmaya başlandı. İstanbul’da tramvay inşaatı Kostantin Karapano Efendi’ye verilen imtiyaz neticesinde gerçekleşti. İlk hat 31 Temmuz 1871 tarihinde Azapkapı-Beşiktaş arasında, Tophane’de yapılan törenle hizmete açıldı. 30 Ağustos 1869 tarihli “Dersaadet’te Tramvay ve Tesis İnşaası’na Dair Sözleşme imzalandı. Bununla İstanbul caddelerinde yolcu ve eşya taşımacılığı için demir yolu yapılarak hayvanların çektiği araba işletmeciliği, 40 yıl süreyle Karapano Efendi’nin kurduğu İstanbul Tramvay Şirketine verildi. İlerleyen yıllarda faaliyet alanı genişleyen şirket, 1881’den itibaren Dersaadet Tramvay Şirketi olarak anılmaya başlandı.

Bölgeler genişletildi

İlk atlı tramvaylardan Azapkapı – Beşiktaş arasında kurulurken bu hat daha sonra Ortaköy’e uzatıldı. Ardından Eminönü-Aksaray, Aksaray-Yedikule ve Aksaray-Topkapı hatları açılarak ilk işletme yılında 430 at kullanılarak 4,5 milyon yolcu karşılığında 53 bin lira gelir elde edildi. Daha sonraları Voyvoda’dan Kabristan Sokağı-Tepebaşı-Taksim-Pangaltı-Şişli, Bayezid-Şehzadebaşı, Fatih-Edirnekapı-Galatasaray-Tünel ve Eminönü-Bahçekapı hatları açıldı.

İnceleyin:  Anpark sistemi ile yol boyu otoparklar ücretli oluyor

Osmanlı İmparatorluğu sınırları içerisinde çalışmaya başlayan atlı tramvaylar daha sonra imparatorluğun büyük şehirlerinde de kuruldu. Bunlar önce Selanik daha sonra Şam, Bağdat, İzmir ve Konya’da işletmeye açıldı. 1880 yılında tramvaylarda durak uygulamasına geçildi. Daha önce yolcunun istediği yerde duruyor, bu da hızını yavaşlatıyordu.

1883 yılında Galata, Tepebaşı ve Cadde-i Kebire (İstiklal Caddesi’ne) tramvay hattı döşendi. 1911 yılında Beşiktaş, 1912 yılında ise Şişli tramvay depoları açıldı. 1912 yılında Balkan Harbi’nin başlaması üzerine İstanbul Tramvay Şirketi’ne ait tüm atlar (430 adet) 30 bin liraya satın alınınca İstanbul bir yıl süreyle tramvaysız kaldı. İki yıl sonra Birinci Dünya Savaşı’nın başlaması üzerine bu sefer de İstanbul’da ulaşım sekiz ay süreyle durdu.

1966’da son seferine çıktı

İstanbul’da toplu ulaşımın miladı sayılan, yayaları uyarmak için elindeki borazanıyla (nefir) ‘varda’ (kenara çekilin) diyerek yayaları uyarmak için atların önünde koşarak giden vardacılarıyla ünlü atlı tramvayların işletmeciliğine 1914 yılında son verildi. Böylece 45 yıl süren atlı tramvay serüveni de son buldu. 1913 yılında Türkiye’nin ilk elektrik fabrikası Silahtarağa’da kuruldu. 11 Şubat 1914 tarihinde tramvay şebekesine ilk cereyan verilmek suretiyle elektrikli tramvay işletmeciliğine geçildi.

Atatürk emir verdi

1933 yılında Cumhuriyet’in 10. yıl kutlama törenleri için Atatürk’ün verdiği emirle, İstanbul’da tramvay ve otobüs filosu (320 tramvay+4 otobüs) eksiksiz olarak sefere verildi. Tramvay İşletmesi 16 Haziran 1939 tarihinde millileştirilerek 3645 sayılı yasa uyarınca İETT İşletmeleri Umum Müdürlüğü’ne bağlandı. 1955 yılında Anadolu Yakası Üsküdar ve Havalisi Tramvay İşletmesi (Üsküdar – Kadıköy Halk Tramvayları Şirketi) tüm tesisleriyle İETT’ye devredildi. Şehrin her iki yakasında elli yıl süreyle hizmet veren elektrikli tramvaylar, şehrin sürekli artan hızına ayak uyduramadıkları gerekçesiyle 12 Ağustos 1961 tarihinde Avrupa Yakası’nda, 14 Kasım 1966’da ise Anadolu Yakasında son seferine çıkarak yolcularına hüzünle veda etti. Yerine troleybüsler devreye alındı.

İnceleyin:  Başkan Fatih Mehmet Erkoç: "Kentin ulaşım problemlerini çözeceğiz"

Türkiye’nin simgesi haline geldi

1989 yılında müzede bulunan eski vagonların restore edilmesi suretiyle elektrikli tramvayın sembolik bir hatta nostaljik amaçlı olarak yeniden hizmete girmesi gündeme geldi. Bunun için de en uygun yer olarak yayalaştırma çalışmaları süren İstiklal Caddesi uygun görüldü. Böylece bugünkü nostaljik tramvay Taksim-Tünel hattında işlemeye başladı. Kırmızı-beyaz rengi ve orijinal haliyle kısa sürede benimsenen nostaljik tramvay, sadece İstiklal Caddesi ve Beyoğlu’nun değil İstanbul, hatta Türkiye’nin simgesi haline geldi.

Elektrikli tramvayların günümüzdeki temsilcisi ve canlı örneği olan nostaljik tramvay Taksim-Tünel arasında bin 870 metrelik hat üzerinde günde 2 bin 500 yolcu taşıyor. 1990 yılının sonlarında Taksim-Tünel arasında tekrar işletmeye alınan nostaljik tramvay, sadece İstiklal Caddesi ve Beyoğlu’nun değil İstanbul’un, hatta Türkiye’nin simgesi haline geldi.

İstiklal Caddesi’ne saksı içinde ağaçlar yerleştirildi
Tags: Beyoğlu Belediye Başkanı Misbah Demircanİstanbul Valisi Vasip Şahinİstiklal CaddesiNostaljik Tramvay
Önceki Haber

İstanbul’da yılbaşı tedbirleri… 4 ilçede yollar kapatılıyor…

Sonraki Haber

Boğaz köprüleri geçiş ücretlerine yeni yıl zammı

Sonraki Haber
Boğaz köprüleri geçiş ücretlerine yeni yıl zammı

Boğaz köprüleri geçiş ücretlerine yeni yıl zammı

Bir cevap yazın Cevabı iptal et

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Çok Okunanlar
  • Yorumlar
  • En Son
Dünyanın Bilinen İlk Şairi Kimdir?

Dünyanın Bilinen İlk Şairi Kimdir?

25 Şubat 2020
bitlislogo

Bitlis Belediyesi logo yarışması düzenliyor

5 Ocak 2021
Teknoloji Çağında Teknolojiyi Reddeden Topluluklar 

Teknoloji Çağında Teknolojiyi Reddeden Topluluklar 

25 Şubat 2020
Ankara’da engelli vatandaşlar için simit camekanı

Ankara’da engelli vatandaşlar için simit camekanı

20 Aralık 2020
Brüksel Belediyesi’ndeki yolsuzluğa karşı yeni oluşumlar

Brüksel Belediyesi’ndeki yolsuzluğa karşı yeni oluşumlar

2
Brüksel Belediye Başkanı Philipe Close’un çok kültürlü şehir ideali

Brüksel Belediye Başkanı Philipe Close’un çok kültürlü şehir ideali

2
Belçika Ulaştırma Bakanı Pascal Smet: Çok Kültürlü Tek Yürek

Belçika Ulaştırma Bakanı Pascal Smet: Çok Kültürlü Tek Yürek

2
İstanbul’da büyük çevre projesi için imzalar atıldı

İstanbul’da büyük çevre projesi için imzalar atıldı

1
akom 780 x 345

Akom açıkladı sıcaklıklar düşüyor kar geliyor

27 Ocak 2021
image 380x226 60100010a2466

Tohumlar testten sonra halka dağıtılıyor

27 Ocak 2021
mersin buyuksehir belediyesi kentteki kadin 13720018 amp

Mersinden kadın kooperatifi’nin 2024’e kadar yol haritası hazır

27 Ocak 2021
294606329 kavaklidere deki 11 milyonluk yatirimda sona gelindi

Kavaklıdere’deki 11 milyonluk yatırımda sona gelindi

27 Ocak 2021

Son Haberler

akom 780 x 345

Akom açıkladı sıcaklıklar düşüyor kar geliyor

27 Ocak 2021
image 380x226 60100010a2466

Tohumlar testten sonra halka dağıtılıyor

27 Ocak 2021
mersin buyuksehir belediyesi kentteki kadin 13720018 amp

Mersinden kadın kooperatifi’nin 2024’e kadar yol haritası hazır

27 Ocak 2021
294606329 kavaklidere deki 11 milyonluk yatirimda sona gelindi

Kavaklıdere’deki 11 milyonluk yatırımda sona gelindi

27 Ocak 2021
Özelkalem

Türkiye’nin en aktif yerel yönetim portalı olan ve yerel yöneticiler tarafından da aktif olarak takip edilen Özelkalem.com.tr, kentlerin haberini günlük ve hatta anlık olarak dijital dünyaya taşıyor.

  • ABONE OL
  • Hakkımızda
  • Künye
  • Gizlilik Politikası
  • İletişim

© 2020 Özel Kalem - Türkiye'nin En İyi Yerel Yönetim Ağı

No Result
Tüm Sonucu Görüntüle

© 2020 Özel Kalem - Türkiye'nin En İyi Yerel Yönetim Ağı

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır. Bu siteye giriş yaparak çerez kullanımını kabul etmiş sayılıyorsunuz.Tamam